Ryggsäck


Välj den ryggsäck som passar dig. Försök hyra eller låna en ryggsäck på dina första turer för att känna om det känns rätt.

Välj en ryggsäck på 30-40 liter för dagsturer; den har plats för mat och förstärkningskläder och regnkläder. En säck kring 50liter lämpar sig för läger, hajker och övernattning i stuga. För längre vandringar eller skidturer väljer man ryggsäck på 60-80 liter. Det är frestande att välja en stor säck. Men man måste orka bära den också. Testa att gå omkring med ryggsäcken fullpackad!

Att packa ryggsäck är som en konst. Man ska packa så att dels får tungdpunkten rätt placerad, dels lätt och snabbt ska få tag i den pryl man behöver.

Ha inte för mycket lösa saker fästade på säcken. Dela upp småsaker å kläder i plastpåsar! Tänk på att kläder i plastpåsar ger flythjälp ifall du hamnar i vattnet.

Vid vandring gäller att ju högre tyngdpunkt desto bättre balans. Vid andra aktiviteter gäller andra regler. En hajkryggsäck packas så att tyngdpunkten hamnar överst och att det man behöver snabbt ligger lättillgängligt.


Med tanke på mörkret här i norr är det även bra om saker man ofta använder i mörkret finns i en sidoficka, för till dom hittar man lätt med händerna i mörkret.


Sovsäcken är alltid nederst i ryggsäcken. Dels för att den är lätt och tar stor plats vilket höjer tyngdpunkten, dels för att få saker tar man i och ur mer sällan än en sovsäck. Får sovsäcken inte plats i ryggsäcken har man en för liten ryggsäck.


Regnkläderna lägger du i topplocket. Tunga saker som vatten, stormkök och tält har du överst och allt annat mitt emellan.


I sidofickorna har man lämpligtvis sjukvårdsutrustning, ficklampa, och toalettartiklar du ofta använder i mörkret. En bra sak är att ha en sidoficka som lätt släpper igenom vatten för matsakerna, För dessa är oft våta och behöver torka, samtidigt som de är skymmande och omöjliga att stuva bra i packningen. Dessutom används dom ju ofta.

Packa i packpåsar.
Du hittar lättare och det är lättare att styra formen på ryggsäcken.

Trimma vikten
Oavsett ryggsäck du använder blir vandringen enklare ju mindre vikt du bär på. Börja därför med att skriva ner allt du stoppar i ryggsäcken innan du åker iväg, och jämför när du kommer hem med vad du egentligen använda. Använd också en våg och gör en tabell över vad all din packning väger, pryl för pryl. Trimma vikten på ovesäntliga saker, saker som du alltid har för mycket av och hitta nya prylar som kan ersätta flera gamla saker. Tvål till exempel, kan man hälla över från en stor flaska (en sån man köper) till en liten liten flaska men köper från någon sminkaffär.


Sovsäcken inklusive innersäck skall du inte försöka få lättare än 2500g. Det går, men det är antingen dyrt eller så kommer du gå ut med en för kall sovsäck. Thermarest å andra sidan väger duktigt mycket mer än cellplast-liggunderlag.

Trimma bärsystemet
En modern ryggsäck har ofta ett avancerat bärsystem. Bärsystemet ställer du in med en fullpackad ryggsäck vägandes 20 till 25 kg. Vissa inställningar ställer man in en gång för alla, andra ställer man in varje gång man tar på sig ryggsäcken. Så här ställer du in grundinställningen. Se till att ha någon som hjälper dig till att börja med.

1.    Spänn loss alla remmar, utom toppstramarna som till en början bör vara spända när du sätter på dig ryggsäcken för bättre balans.

2.    Sätt på dig ryggsäcken och släpp loss toppstramarna. Lyft upp ryggsäcken ordentligt, dra åt avbärarbältet och sänk ner säcken så att den med hjälp av avbärarbältet ställer sig på skulderbladen. Ett för löst spänt avbärarbältet låter ryggsäcken glida av, ett för hårt gör onödigt ont.

3.    Justera höjden på axelremsinfästningen i ryggen så att den börjar strax under axlarna (vissa modeller
med integrerad ram fungerar dock bättre om remmarna fästs in ännu lite lägre).

4.    Dra åt axelremmarna så att lite av ryggsäckens tyngd hamnar på axlarna (ca 30%). Toppstramarna dras
åt så att ryggsäcken blir lagom ”balanserad”. För löst spänd toppstramare gör att den känns instabil, för hårt spända gör att ryggen belastas i onödan. Ryggsäckar med för klen ram eller felpackade ryggsäckar känner man igen på att de inte fungerar utan väldigt spända toppstramare.

5.    Efter någon kilometers vandrande känner man om avbärarbältesstramarna behöver dras åt för att stabilisera ryggsäcken något. Vanligast är att dom är onödigt hårt spända.

6.    Klart. I fortsättningen behövs troligtvis inte rygginfästningen justreras, liksom avbärarbältes stramarna.